Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Belachelijk advies van Varen doe je samen?

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 09:38 #1542755

Inderdaad opvallend. Een thermostaat geeft een constante temperatuur aan de motor, het zal inderdaad niet veel kouder worden als je de motor onbelast laat draaien.
Misschien wel nuttig advies bij een turbo?
In dat stukje staat ook dat je bij het aantrekken van je bbm niet je bemanning overboord moet kegelen. Goed om te weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 09:49 #1542757

Nooit van voorspel gehoord? Hop erop en doei? B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 09:56 #1542760

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2870
Als je de motor meteen op zijn donder moet geven lijkt het me beter als ie even heeft gedraaid (net als net een auto, ben wel eens met de trein terug van de wintersport gekomen (en de auto op een trailer ;) ) na het met een koude motor eruit blazen van een krukaskeerrimg).

Als je inderdaad rustig kunt af- en wegvaren is het niet zo zinvol.

Aankomen idem, tegen de tijd dat alle lijnen vast zitten heb je al weer een paar minuten nagedraaid om je eventuele turbo te koelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:04 #1542762

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27303
Voor bb inderdaad vreemd, voor grotere motoren wel zinvol .

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:26 #1542767

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16394
Omschrijf "grote motoren" ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:30 #1542768

Andersom beredeneerd: hoe slecht is het voor je motor als je een paar minuten onbelast draait? Mijn 'wegvaar lijstje' is niet in steen gebeiteld, qua volgorde. Vaak loopt de motor al 'o nog even die landvast weghalen alvast, of de stroomkabel zit nog op z'n plek'. Bovendien moet ik wachten tot de havenmeester de brug open heeft gegooid, dat gebeurt ook niet op de minuut nauwkeurig.

Voor de meesten van ons zal gelden: haven in en uit, dan vaar je toch al op laag vermogen rustig weg en terug.
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 10:31 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:31 #1542769

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2913
Voor elke motor geldt dat het goed is deze gelijkelijk op bedrijfstemperatuur laat komen , alvorens ' vol ' te belasten.
En dat kun je prima bereiken door na starten en gebruikelijke controles ( oliedruk, laadstroom) rustig uit te varen.

Voor turbo's, zekere de oudere geldt als die stevig belast zijn, afkoelen door laag belast te gebruiken, best is. Anders loop je t risico van warmte -stuwing met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ds ouwe Saab's hadden daar wel last van. Hard rijden, benzinestation oprijden, motor uit tanken, turbo overleden.
Tegenwoordig zitten er vaak thermische beveiligingen met enige vorm van nakoeling.

Jb
B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:35 #1542771

JB-NL schreef :
Ds ouwe Saab's hadden daar wel last van. Hard rijden, benzinestation oprijden, motor uit tanken, turbo overleden.

B

Ik heb het t-shirt. Alleen dan net na het de snelweg oprijden, in de file nota bene, dus van belasting was nog geen sprake. Enorme wolk in de spiegel en dan nog denken 'welke arme drommel is daar z'n olie aan het verstoken?' Tot het besef landt, dat ben ik zelf...

Het grote voordeel van Saab: die blokken zijn zo degelijk, 20km naar de specialist in Breda rijden zonder olie was geen enkel probleem, aldus die specialist. Dat getik van die kleppen gaat wel door merg en been. :blush:

Excuses voor de off-topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:43 #1542775

Tja ik lees een paar minuten , een paar is 2 misschien een paar meer :P

Dat doet iedereen toch al ? Meestal loopt ie al en dan gaan de landvasten pas los etc ......
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:47 #1542779

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Dit soort voorlichting sites van de overheid staat wel vaker vreemde aanbevelingen. Milieucentraal spant op dit opzicht wel de kroon. Advies geven is goedkoop. Je kunt de burger beïnvloeden zonder dat diegene die het advies geeft voor de eventuele nadelige gevolgen opdraait.

Zo gebruik ik zelf al jaren synthetische olie omdat die ook bij een koude motor al goed smeert.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:52 #1542781

Goed smeren koud en warm heeft meer met de multi Grade te maken , mineraal of volledig synthetisch is evident.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:55 #1542785

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Jeroen-Pion schreef :
Goed smeren koud en warm heeft meer met de multi Grade te maken , mineraal of volledig synthetisch is evident.

5-W40 mineraal :laugh:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 10:58 #1542786

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3154
Het grote voordeel van Saab: die blokken zijn zo degelijk, 20km naar de specialist in Breda rijden zonder olie was geen enkel probleem, aldus die specialist. Dat getik van die kleppen gaat wel door merg en been. :blush:

Excuses voor de off-topic.[/quote] Die specialist is specialist geworden doordat hij al die motoren moest repareren die 20 km zonder olie gereden hadden ;)
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 11:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:00 #1542787

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16394
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 11:05 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:08 #1542789

3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Goed smeren koud en warm heeft meer met de multi Grade te maken , mineraal of volledig synthetisch is evident.

5-W40 mineraal :laugh:

5W40 is er in half synt of vol synt ;)

Zeggen ik heb synthetische olie wat dat smeert goed koud , komt niet daar door , gooi er maar een een synt monograde in.
Sinds we de multigrade olieen hebben hoeven we geen winter en zomer olie gedoe meer uit te voeren . Nu varen onze bootje meestal niet in de winter dus .......

Maar goed wat is in NL koud ? Er zijn ook motortjes op echt koude plekken . B)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:08 #1542790

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16394
Tegenwoordig slaan autos automatisch af voor b.v. een stoplicht.
Niks afkoelen door nalopen dus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:11 #1542791

Ik draai altijd eerst warm, zowel met de auto als boot inboard en bbm , maar ook met de trekkers.. nooit gelijk vollast draaien, olie moet eerst op temp en door de kanalen zijn warm gelopen dan pas gas op die lollie, zo heb ik het geleerd, nadraaien hoeft niet zowel met de raceauto als boot omdat je nergens volgas aanlegt of parkeert , en anders ben je altijd nog even bezig met je lijnen e.d. met de raceauto kom je altijd nog op een normale snelheid de pits in. Tijd zat dus.
Janneau Fantasia 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:12 #1542792

Doet hij alleen als hij op tempratuur is, als die te warm is draait hij gewoon nog door, idem met een koude motor.
Janneau Fantasia 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:19 #1542794

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Jeroen-Pion schreef :
3Noreen schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Goed smeren koud en warm heeft meer met de multi Grade te maken , mineraal of volledig synthetisch is evident.

5-W40 mineraal :laugh:

5W40 is er in half synt of vol synt ;)

Zeggen ik heb synthetische olie wat dat smeert goed koud , komt niet daar door , gooi er maar een een synt monograde in.
Sinds we de multigrade olieen hebben hoeven we geen winter en zomer olie gedoe meer uit te voeren . Nu varen onze bootje meestal niet in de winter dus .......

Maar goed wat is in NL koud ? Er zijn ook motortjes op echt koude plekken . B)

De discussie vind ik verder volstrekt oninteressant. Ik volg gewoon de aanbevelingen van de fabrikant van mijn motor op. Of stop er in waar je een goed gevoel bij hebt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:21 #1542796

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2870
holtere schreef :
...

Eerst en tweede link vind ik niet zo van toepassing:

eerste: het hele artikel heeft het over moderne motoren, die hebben wij in onze boten over het algemeen niet.

derde: is ook maar een persoonlijk artikel, weliswaar van iemand die er voor geleerd lijkt te hebbben, maar dan nog, geen onderzoek, geen authoriteit.

Ben het overigens niet met je oneens: starten wanneer je begint met afvaren en rustig wegvaren.

Maar als ik vooraf zie aankomen dat de motor meteen aan de bak moet draai ik wel even warm, maar dan vaak met de schroef in de werk zodat de motor iets belast is. Wel in de gaten houden of er niet iemand achter je langs vaart die niet door heeft dat er schroefwater loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:27 #1542798

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13651
Hoe zit het nu met de BPR bepaling
wateren alleen varen als de motor voor onmiddellijk gebruik gereed is.
Daar ga je al. Als het mis dreigt te gaan zul je waarschijnlijk ook wat vermogen nodig hebben.

Kortom typisch weer zo'n varen doe je samen verhaal.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 11:27 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:33 #1542799

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
In de vliegerij geldt een dergelijk advies ter voorkoming van een thermische schok: ongelijkmatig opwarmen of afkoelen van het motorblok. Als het ene deel sneller uitzet dan het andere deel zouden er barsten in kunnen springen of pakkingen kunnen verschuiven. Gas er volledig aftrekken voor een lange daling wordt daarom niet aangeraden. Misschien uit de tijd, maar ik laat op lange stukken snelweg altijd nog even de motor tot rust komen voor een pauze. En ik heb nu ruim 6 ton op de teller.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:36 #1542800

Ik denk dat er wat nuance is wat er precies bedoeld wordt ;

Als ik hier regelmatige naar het havenbootje kijk , dan springen ze erop , het touwtje is al los , ruk aan het startkoort en varen meteen haast volgas weg ...........Komen ze weer terug dan is het vlak voor de wal de dodemansknop los trekken en dan stopt ie meteen .

Er is niemand met een inboort dieseltje als ons die dat nadoen , ik heb nog nooit een boot volgas de box uit zien varen meteen na het starten .

Het belangrijkste is dat de olie die helemaal onderin het carter zit even de tijd krijgt om helemaal rond te gaan , met onze bootjes en manier van varen lukt dat altijd meer dan voldoende .

Met mijn Truck waar ik in het verleden bijzondere zwaar transporten heb gereden, moest ik zorgen dat alle systemen op temperatuur waren , motor , retarder , koppelomvormer enzovoorts.

Dan moest je even eerst een blok gaan rijden om alles op te warmen, stationair lukt dat niet , dan aanpikken en dan kon die 150 of 200 ton verplaatst worden. Uitzetten deed hij zelf ook al draaide je de sleutel naar off , eerst "cool down" dan stopte die , dat ging vaak al binnen 5 minuten , alle pompen van de olie koelvloeistof bleven draaien net als de fans.

Maar dat is wat anders dan een motortje in onze bootjes die eigenlijk helemaal niet hard werken . Er is niemand die start en meteen 100% belast ........ (hoop en denk ik )
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:37 #1542801

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Dus alleen met vol-gas de box uit en weer in, na voor- of na-draaien!

Voor wie is dat advies bedoeld?
Wie deed het en wie kon dit?
Straks zijn er dus meer die dit advies gaan volgen?

Doe normaal; prima voor de motor.
Laatst bewerkt: 24 feb 2024 11:56 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belachelijk advies van Varen doe je samen? 24 feb 2024 11:46 #1542803

Sturgeon221978 schreef :
Ik draai altijd eerst warm, zowel met de auto als boot inboard en bbm , maar ook met de trekkers.. nooit gelijk vollast draaien, olie moet eerst op temp en door de kanalen zijn warm gelopen dan pas gas op die lollie, zo heb ik het geleerd......

Warmdraaien van motoren? Het is en blijft een hardnekkig broodje-aapverhaal.
Voor geen enkele motor (oud of nieuw, groot of klein, benzine of diesel) is het goed om koud en onbelast te draaien.
Een onbelast draaiende koude motor verbrandt de brandstof slecht, dat ruik je aan de uitlaat.
Een onbelast draaiende koude motor komt niet op temperatuur. Ja, het koelwater wordt misschien na lange tijd een beetje warm, maar de verbrandingsruimte (cilinder en zuiger) blijft ver onder de 100 graden.
Bij de verbranding wordt naast CO2 ook waterdamp gevormd. Dat water condenseert op de relatief koude cilinderwand, op de kleppen en op de zuigerveren, en mengt zich met de smeerolie.
Op den duur geeft dat onherroepelijk schade aan de motor. Het is net zo als met sigaretten roken, van 1 keertje ga je echt niet dood, maar op termijn gaan je longen naar de gallemiezen.

Echt, het allerbeste is: starten en zodra er oliedruk is (meestal binnen 5 seconden) de motor in z'n werk en licht belasten. Voor een bootmotor houdt dat in dat je wegvaart op de helft tot tweederde van het maximale toerental. De motor komt dan snel en gelijkmatig op temperatuur zonder problemen.

PS. De meeste mensen denken dat de motortemperatuur hetzelfde is als de koelwatertemperatuur. Dat is niet zo, het gaat vooral om de temperatuur in de verbrandingsruimte. Die is benaderbaar met een uitlaatgastemperatuurmeter.
Ook al is de koelwatertemp. 90 graden, als de motor onbelast staat te jokeren kun je je hand zonder problemen voor de uitlaat houden. Maar bij vollast kan het meer dan 500 graden worden, ik heb roodgloeiende uitlaatspruitstukken gezien.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl